کمبود شدید مدرسه در منطقه مرزداران تبریز و انبوه دانشآموزان

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی از احداث یک مدرسه بزرگ ۳۶ کلاسه توسط خیری در منطقه اندیشه تبریز خبر داد و گفت: در منطقه مرزداران با انبوه دانشآموز و با کمبود شدید مدرسه روبهرو هستیم.
به گزارش سهره آنلاین، دویستوهفتادمین جلسهٔ شورای اسلامی شهر تبریز امروز در عمارت ساعت برگزار شد.لایحه پیشنهادی شهرداری کلانشهر تبریز مبنی بر تجویز همکاری در نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای تعلیم و تربیت شهر تبریز، با محوریت تفاهمنامه و تهاتر املاک با آموزش و پرورش، در جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با حضور اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، مورد بررسی قرار گرفت.اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن تسلیت شهادت سرداران رشید و جوانان در حادثه حمله رژیم صهیونیستی به ایران، بر لزوم توسعه زیرساختهای آموزشی با همکاری شهرداری تاکید کرد.وی با اشاره به نهضت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی و ارتقاء کیفیت آموزشی در مدارس دولتی که توسط رئیس جمهور مطرح شده است، گفت: ۲۳۱ پروژه در راستای این نهضت در استان در حال اجرا است که بیش از ۶۰ درصد آنها شامل ۱۱۰۴ کلاس درسی در حال ساخت است. این پروژهها مردم محور بوده و با مشارکت اهالی و دولت در حال انجام است.
وی با بیان اینکه میزان پیشرفت پروژهها به صورت روزانه رصد میشود، افزود: دورههای لازم برای ارتقا تحصیلی و توانمندسازی اساتید آموزش و پرورش مدارس انجام خواهد گرفت. فضای آموزشی تاثیر مستقیمی بر کیفیت آموزشی دارد و کمبود فضا یکی از عوامل اصلی تشکیل کلاسهای با کیفیت پایین است.صادقی با اشاره به توجه ویژه دولت به امر مدرسه سازی در استان، اولویتهای ساخت مدارس را مناطقی با تراکم بالای دانشآموز، شهرکهای جدید الاحداث و مناطق فاقد مدرسه عنوان کرد.وی از احداث یک مدرسه بزرگ ۳۶ کلاسه توسط خیری در منطقه اندیشه تبریز خبر داد و افزود: در منطقه مرزداران با انبوه دانشآموز و با کمبود شدید مدرسه روبهرو هستیم.
پروژه نباید به دلیل شتابزدگی در عقد تفاهمنامه و عدم محاسبه دقیق، ناقص یا ناتمام باقی بماند
روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با اشاره به اهمیت لایحه، اظهار داشت: این لایحه مربوط به یک امر ملی است و تحقق عدالت آموزشی یکی از مهمترین وعدههای دولت دکتر پزشکیان به شمار میرود.وی گفت: این موضوع باید در کارنامه دولت ثبت شود و نشانهای از درک درست از نیازهای جامعه است. متأسفانه بخش زیادی از مردم از خدمات آموزش دولتی محروم ماندهاند و آرزوی ما، تحقق عدالت در این حوزه است.رشیدی با اشاره به جنبههای فنی و شکلی لایحه، افزود: حساسیت شورا از این جهت است که پروژه نباید به دلیل شتابزدگی در عقد تفاهمنامه و عدم محاسبه دقیق، ناقص یا ناتمام باقی بماند. تاکنون تفاهمنامهای رسمی امضا نشده و اگر هم باشد، باید بر اساس مصوبه شورا الزامآور باشد. پیشنهاد ما این است که شهرداری ساختار لایحه را اصلاح و نحوه مشارکت مالی و حقوقی، سازوکار تهاتر و جزئیات تعهدات را به روشنی مشخص کند.
نباید با بدعتهایی در نحوه اجرای پروژهها، مردم دچار مشکل شوند
حکیمه غفوری، دیگر عضو شورا، نیز ضمن تأکید بر ضرورت پرهیز از اقدامات شتابزده، گفت: نباید با بدعتهایی در نحوه اجرای پروژهها، مردم دچار مشکل شوند. متأسفانه مواردی وجود داشته که خیران مدرسهای ساختهاند اما به دلیل مداخلات نوسازی، افتتاح مدرسه با مانع مواجه شده است. در این خصوص باید رایزنیهای لازم صورت گیرد.وی گفت: اولویت دادن به مناطق با تراکم بالای دانشآموزی در انتخاب پروژهها و همچنین توجه به وضعیت ترافیکی اطراف مدارس بهویژه در محدوده خیابان میرداماد باید مورد توجه باشد.
در تهاترها نباید صرفاً به ملاحظات اقتصادی و مالی توجه شود
حجتالاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به نقش گردشگری فرهنگی در توسعه شهری، بیان داشت: در تهاترها نباید صرفاً به ملاحظات اقتصادی و مالی توجه شود، بلکه اهداف اجتماعی و فرهنگی نیز باید لحاظ شوند.وی پیشنهاد داد خانه تاریخی کلانتر و مدرسه مموریال تبریز در قالب این همکاری مورد توجه قرار گیرد؛ بهویژه مدرسه مموریال که قابلیت تبدیل شدن به موزه فوتبال یا ورزش تبریز را دارد.
متأسفانه شهرداری ارادهای برای ساخت مدرسه ندارد
داود امیرحقیان، خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به عدم اجرای وظایف قانونی برخی نهادها، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات آموزشوپرورش ناشی از نبود نظارت و کوتاهی دستگاههایی است که تعاونیهای مسکن دارند. این دستگاهها بدون توجه به تکالیف قانونی خود از شهرداری مجوز ساخت میگیرند، در حالیکه ما در شهرداری حتی برای یک خانه با کمبود فضای باز، پرونده را به ماده ۱۰۰ ارجاع میدهیم.وی افزود: در ساخت مجتمعهای بزرگ، نه تنها فضاهای خدماتی لحاظ نمیشود، بلکه حتی مراکز آموزشی نیز در نظر گرفته نمیشود. این در حالی است که نمیدانیم منشأ اصلی این مشکلات کجاست، اما واضح است که تعاونیهای مسکن به وظایف خود عمل نمیکنند.خزانهدار شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از روند فعلی لایحه تهاتر املاک برای ساخت مدارس، گفت: تهاتر بهمعنای آن نیست که از مسئولیت شانه خالی کنیم. متأسفانه شهرداری ارادهای برای ساخت مدرسه ندارد و مشخص هم نیست کدام املاک قرار است تهاتر شود. اگر قرار است کار مهمی برای مردم انجام دهیم، باید آن را درست انجام دهیم.وی تأکید کرد: شهرداری ابتدا باید از املاک خود استفاده کند و سپس به تهاتر فکر کند. وقتی موضوع آموزشوپرورش پیش میآید، بحث تهاتر مطرح میشود، در حالیکه این حوزه عمومی و مرتبط با همه خانوادههاست.امیرحقیان با اشاره به ضرورت برنامهریزی دقیق گفت: آیا واقعاً میخواهیم برای مردم کار کنیم یا دعواهای قدیمی را با عنوان کار جدید حلوفصل کنیم؟ اگر واقعاً دغدغه آموزش داریم، باید شورای شهر برای ساخت ۱۴ مدرسه مجوز دهد و کارسازی آموزشوپرورش بهصورت شفاف انجام شود.
شهرداری، شورا را در مخمصه تصمیمگیری قرار میدهد
احد صادقی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شهرداری این لایحه را باید با لحاظ موارد مدنظر شورا تبدیل به قرارداد کند و لایحه حداکثر تا دو هفته در صحن شورا مطرح شود که در هیئت تطبیق به مشکلی برنخورد.روحالله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: شهرداری، شورا را در مخمصه تصمیمگیری قرار میدهد. اگر قرار بود تصمیم بزرگی گرفته شود، آیا با این سطح از کارشناسی کافی است؟ چرا شورا را در چنین شرایطی درگیر میکنید؟وی با تأکید بر جایگاه سیاستگذاری شورا افزود: شورا محل تصمیمگیری نهایی است، اما متأسفانه گاهی خبر تصمیمات در رسانهها منتشر میشود و بعد از آن شورا در عمل انجامشده قرار میگیرد.رشیدی همچنین خواستار شفافسازی بیشتر در اسناد مالی و حقوقی شد و گفت: تفاهمنامهها باید با ذکر دقیق جزئیات به شورا ارائه شود و در لایحه اخیر حتی امضای هیچکدام از معاونان شهرداری نیز وجود نداشت.
برچسب ها :شورای شهر تبریز ، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0